onsdag 17. august 2011

Tenn lys

Jeg startet jo igjen på jobb mandag, men først i dag starter elevene på skolen min.

Jeg gleder meg til å treffe de nye elevene, til å høre hvordan ferien har vært for mine "gamle" elever og til å se skolen syde av aktivitet igjen.

Midt oppi alt det mangler vi en elev. Silje, som skulle startet i 3 klasse i dag, var et av ofrene for terrorhandlingene på Utøya, noe som gjør første skoledag i år så ufattelig trist.

Vi starter skoleåret med å ha en felles minnemarkering for alle som var på Utøya. Vi starter året med å tenne et lys for å minnes, og deretter må jobben vår selvsagt bli å være tilstede for elever som trenger oss, men først og fremst hjelpe dem videre i livet.
Det er en vanskelig balansegang der, som alle landets lærere, pedagoger og medmennesker må finne i tiden fremover.

Klare å minnes.

Klare å leve.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar