tirsdag 7. mai 2013

TRASS

Den akk så herlige trassalderen er allestedsværende i Skogveien 50 for tiden. Mattias er nå for så vidt over det verste, men Silje derimot.... Om jeg trodde at Mattias var sta og bestemt, hadde jeg ikke forutsett at Silje er enda staere og nærmest urokkelig....

Jeg vet jo at trass er et trasig ord for alderen, og at all utviklingen som skjer nå er ubeskrivelig viktig for utviklingen av selvstendighet og selvfølelse, men noen ganger.....

Silje skal ALT selv! Hun kler på seg selv, blir rasende om det er noe hun ikke får til (jakker, bodyer og selebukser er vanskelig feks..) Og slenger seg i bakken i raseri dersom hun MÅ ha hjelp. Hun vil bestemme selv når vi skal være ute (da bare går hun å tar frem dressen og tar sko på), vil bestemme hvilke dager hun skal i barnehagen (og virker til å ha liten forståelse for at vi kun har plass i barnehagen tirsdag og torsdag...) og vil selv bestemme når vi skal besøke bestevennen hennes.

Hun hyyyler og tramper og klarer som regel å få bra tydelig frem akkurat HVA hun vil....

 Fordelen er jo at hun allerede er superflink! Hun klarer det meste selv i påkledning, spiser fint selv, uten aalt for masse grising, og er en lykkelig liten jente, bare hun får det slik hun vil ;)

Og så er hun jo, selvsagt, verdens skjønneste og beste koseklump, så her er det bare til å prøve å henge med i den rivende utviklingen :)

Jeg kan jo fortsatt føle meg litt trassig selv, så jeg håper min datter vokser det av seg ;) Har du?

2 kommentarer:

  1. Hei
    Fin blogg du har her;) Kjenner meg veldig igjen i dette, 2 åringen vår er også langt inne i trassalderen allerede. Eg som ikkje trodde den kom før i 3 års alderen ;) Men som du sier er det en viktig del av utviklingen. Må bare bite tennene sammen og telle til ti noen ganger, når ting tar i lengste laget lang tid... ;) Lykke til med trasset til både mor og datter hehe...

    SvarSlett
  2. Ha-ha! Jeg kjenner meg også igjen. De har sterke bikker disse små luringane:) Men som du sier, så blir de jo selvstendige da.

    SvarSlett