mandag 24. juni 2013

Skappelgenser str 12-14 år

Jeg har noen vakre nieser i Danmark, som også må få skappelgensre, og i og med at det ikke er så greit å gjette seg til størrelser og oppskrift, tenkte jeg å legge ut min her :)

Denne skal passe i str 12-14 år...

Alt er strikket på rundpinne str 6mm, frem og tilbake, og deretter montert.

Forstykket:
Jeg la opp 64 masker, strikket 4 cm 2 rett og 2 vrang, etterfulgt av rillestrikk. Når du har strikket 52 riller felles de midterste 14 maskene. Da er det 25 masker igjen til hver skulder. Skuldrene strikkes ferdige hver for seg.  Jeg feller deretter en maske på hver rille inn mot halslinningen 6 ganger, og har 19 masker igjen på pinnen. (når du feller til halslinning er det lurt å strikke maske nr 2+3 sammen og la første masken inn mot halsen strikkes vanlig hele tiden, for å få en fin hakskant)

Feller av når jeg har strikket 7 riller (da er det 59 riller + fellekanten). Gjenta på andre skulderen.

Bakstykket:
Jeg la opp 64 masker, strikket 4 cm 2 rett og 2 vrang. Deretter strikket jeg rillestrikk (dvs strikke rett frem og tilbake) Jeg strikket 63 riller og fellte alle maskene løst av.

Ermene:
Jeg la opp 28 masker til hvert erme, strikket 4 cm 2 rett og 2 vrang, etterfulgt av 8 riller. deretter øker jeg en maske i hver side på hver 4 rille. dvs at når jeg har strikket 46 riller har jeg 46 masker på pinnen og feller av.

3 kommentarer:

  1. Hvor mange nøster brukte du?

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei. jeg har brukt en tråd tynn alpakka og 1 tråd vivaldi (drops garn) da har jeg nok brukt ca 2 nøster vivaldi og 4 nøster alpakke til barnegensrene og 3/6 til voksen.

      Slett
  2. Hei!

    Nydelig! Lurer på om du strikker på bestilling.

    SvarSlett