tirsdag 8. desember 2009

Julebakst

Jeg skulle begynne på julebaksten og hørte med mannen min, hva han ville ha?
Svaret var kort og kontant "kun peppernøtter!"
I og med at oppskriftsbøkene mine er fint pakket ned, googlet jeg etter oppskrift (på danske nettsteder) skrev handleliste og trodde jeg skulle gå i gang!
Nope! "Det må være etter mors oppskrift!" kom det kontant. Dermed ble det sendt epost til svigermor og bakingen ble utsatt... I dag har derimot Mattias (som nok mest så på og luktet) og meg bakt et lite lass peppernøtter (som forøvrig IKKE skal trilles fine, de skal i følge min mann være litt ujevne).
De er prøvesmakt og smaker utmerket, og er nå lagt i mors gamle kakeboks, som er kjempefin, og nok er tilnærmet like mange år som jeg er :)

For de interresserte følger nå Svigermors oppskrift på Peppernøtter:
700 g. mel
1/4 tsk. Ingefær
1/4 tsk. Peber
2 tsk. Kanel
3 Tsk. Kardemomme
1 Tsk. Nellike
2 tsk. hjortetaksalt
100 g. mørk Farin + 300 g. sukker)

3 æg
200 g. smeltet margarine

ca. 1/4 kop vand

Alle tørre ting blandes, -æg og margarine blandes og æltes i - vand æltes i tilsidst...

Bages ved ca. 200 gr. -God fornøjelse.
En liten tilleggsoppskrift fra meg: Det hele blir endu sjovere om en vakker lille dreng kigger på :)

1 kommentar: