onsdag 9. mars 2011

Miljøtiltak?

En time en kveld i året skal "verden" slukke lyset for klimaet.
Tja, det kan da i det minste bevisstgjøre oss litt på overforbruket vi har av strøm. Tiltaket i seg selv er jo derfor positivt, (jeg bare synes det er så teit at "noen" alltid skal sko seg på slike ting, og bruke det som en del av deres egen markedsføringsstrategi.).Men for all del Ikea, her er jo jeg, og videreformidler reklamen deres ;)

En venninne av meg har, som et forsøkssprosjekt, fått montert en måler på elmåleren som viser forbruket i kroner i stedet for i kilowatttimer!
Hun sier at deres strømforbruk nesten er halvvert etter at de startet med dette, og at det gikk litt sport i det i huset.bSelv barna synes det vare moro å se prisreduksjonen for hvert lys som ble slukket, kombinert med at de stillte varmen i huset ned 2 grader.
Dersom dette hadde vært tilgjengelig for den enkelte husstanden i Norge kunne man snakket om reelle miljøtiltak! Men: for all del. Jeg sitter mer enn gjere en lørdagskveld i stearinlysbelysning, (noe vi som oftest gjør uansett forøvrig - og det er for kosens skyld....) sammen med min bedre halvdel :)

1 kommentar:

  1. Supert innlegg og flott tips om dette med kroner og øre. Jeg er blitt ganske bevisst på å slukke lys i de rommene jeg ikke oppholder meg, og har merket at strømregningen er mye lavere enn tidligere.

    Det gjør ikke noe for meg heller å sitte i mørket en time. Stearinlys gjør det stemningsfullt og fint.

    Klem

    SvarSlett