søndag 19. februar 2012

fastelaven


Historien bak fastelaven er vel kort og godt at det er starten på "oppfetingsuken" som fulgte etter fasten. (Eller bedre kjent som fleskesøndag...)

Det knytter seg en rekke gamle skikker til fastelavn, som hørte til en hedensk vårfest. De bevarte skikkene er fastelavsriset (som skulle øke fruktbarheten) og utkledningsleker. Atter andre skikker, som å
spenne nakne jomfruer forann plogen, er av en eller annen merkelig grunn ikke så utbredt lengre...

I Danmark "rasles" det!
Dvs at barna går rundt og tigger boller/penger og synger:
Fastelavn
er mit navn
boller vil jeg have
hvis jeg ingen boller får
laver jeg ballade!

Jeg vet ikke om de som kler seg ut rent faktisk "laver ballade". I så fall kan det kanskje minne litt om halloween? Jeg vet ikke - har aldri raslet selv ;)

Men men, rasling eller ei : Boller ble det da her i huset i hvert fall.
Nå har vi oppdaget at Mattias likte fastelavnsboller, Ricco konstaterte at dette ikke var "hans favoritt" og jeg, som glemmer at jeg ikke liker krem, ble småkvalm..

Godt at det er helt år til neste gang (kanskje jeg da skal prøve å lage den danske utgaven av fastelavnsboller??)

Har du flesket deg i dag??

3 kommentarer:

  1. WINERBOLLEDEIG
    2 1/2 dl kaldt vann
    1 pakke gjær
    2 egg
    35 gram sukker
    1/4 ts salt
    600 gram hvetemel
    500 gram smør

    FYLL 1
    bringebær
    vispet krem

    GLASUR
    vann, melis og kakao

    FYLL 2
    marsipan
    eggekrem

    Fremgangsmåte

    1. Bland ingrediensene, bortsett fra margarinen, og sett deigen i kjøleskapet i 5 minutter.

    2. Skru ovnen på 220 grader. Kjevl ut deigen. Skjær smøret i ca. 2 cm tykke skiver. Legg det oppå deigen, men la deigen stikke utenfor på alle kanter. Bank det forsiktig ned i deigen. Brett deigkantene over smøret og kjevl ut massen til et rektangel. Brett den ene kortsiden 2/3 inn på deigen. Brett den andre kortsiden over. Da skal du ha tre lag.

    3. Kjevl ut igjen til et nytt rektangel. Brett på samme måten tre ganger. Kjevl til slutt ut deigen til en 4 mm tykk lefse.

    4. Skjær ut firkanter på 9 x 9 cm. Ta tak i de fire hjørnene og klem sammen på midten til en tut. Snu bollen med tuten ned. La bollene stå i romtemperatur i ca. 1 time.

    5. Sett bollene i ovnen. Stekes i ca. 10 minutter midt i ovnen. Avkjøl.

    6. Del bollene i to og ha i fyllet.

    7. Legg en teskje bringebær på bollebunnen. Visp krem og ha i midten, legg på lokket og lag glasur av vann, melis og kakao.

    eller

    8. Legg et tynt lag med marsipan på bollebunnen og en teskje med eggekrem oppå og legg på lokket. Dryss melis på toppen.

    SvarSlett