tirsdag 15. oktober 2013

IBS

Har du hørt om IBS?

Irritabel tarm, på godt norsk, som visstnok ca 20% av befolkningen sliter med, det har jeg!

Det er egentlig ikke så stress å leve med, nå når jeg vet hva jeg skal unngå, stresset har vært å komme frem til løsningen. Derfor vil jeg skrive om det her på bloggen min, så kanskje noen som leser dette kommer raskere frem til løsningen!!

Jeg har det siste året vært mye plaget med magen, smerter, luft og hyppig behov for dobesøk. Til sist (sånn her i sommer) hadde det slitt meg psykisk ned. Da var magetrøblet blitt et så stort problem at jeg ble helt hemmet i livet mitt! Jeg kunne ikke lengre delta på ting med barna, gå turer, trene, shoppe, stranden.... ALT var blitt et problem, og alle de tingene jeg ønsket å gjøre var helt umulig for meg å gjøre. Ikke så rart at det går utover psyken!!! De første 4 gangene jeg var hos legen tok vi prøver, og jeg fikk gjentatte ganger beskjed om å stresse ned, ta livet med ro - dette var nok psykosomatisk betinget....
Alt inni meg skrek mot denne forklaringen! Jeg kjenner egentlig meg selv såpasse godt, både fysisk og psykisk til at jeg tenkte dette kunne være litt som hønen og egget - hvem kommer først?

Derfor falt mye på plass i meg da jeg kom over denne artikkelen i Forskning.no. Her klarer de å belyse muligheten for at det er den fysiske påkjenningen som til slutt ødelegger det psykiske! (og sånn sett i bakspeilet er det vel intet som er mer naturlig enn at totalt tap av sosialt liv medfører psykiske problemer??)

Hvem kan vel være lykkelig uten å få oppleve livets små gleder sammen med barna sine??

Cirka samtidig kom jeg over en artikkel om LowFod Map dietten i et dansk ukeblad, og som et halmstrå han gjeg meg på tanken, bestilte en bok med oppskrifter og forklaringer. Deretter prøvde jeg bare ut dette mens jeg ventet på spesialisttimen min. Ganske raskt viste det seg at australske Dr Sue Shepherds, har gjort meg (og 20% av norges befolkning) en kjempetjeneste ved å sette sammen denne dietten.

Etter å ha vært hos fastlegen 4 ganger, tatt en laaang rekke prøver av blod, urin og avføring, og vært hos spesialist og koloskopi, ble diagnosen her i august, den samme som jeg i løpet av sommeren hadde stillt meg selv. Behandligen ble også den samme som Dr Shepherd allerede hadde veiledet meg til via boken, og de psykiske problemene rundt forsvant også gitt!!!

Så nå, i oktober er jeg mer eller mindre "mitt gamle jeg" igjen! Klar for blogging, festligheter, turer ut i det fri og lek med barna! Nå, i oktober, er livet mitt deilig igjen.


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar