lørdag 10. desember 2011

Gaverace?



Nå i førjulstiden kan det lett bli et enormt kjøpepress. Jeg elsker og kjøpe gaver til venner og familie. Jeg synes det er MORO å gå i butikkene og finne ting jeg tror folk blir glade for! Jeg elsker å glede dem jeg er glad i.

Så, JA, jeg kjøper kanskje litt for dyre gaver av og til, og da

især til barna. MEN jeg glemmer ikke dem som ikke har så mye, og jeg sprer julegaveinnkjøpene over nærmere 3 måneder, så utgiftene blir pent fordelt :)
I tillegg prøver vi jo å modifisere oss litt da...
Tidligere kjøpte vi søsken feks gaver til hverandre. Nå er vi, de siste årene, gått over til å kun kjøpe til hverandres barn. I stedet donerer vi et eget satt beløp til den/de organisasjonene vi syns trenger noe ekstra til jul. I år er mine hjertesaker Luftambulansen, Røde kors og Kirkens Bymisjon.




I tillegg synes jeg det er fint å kjøpe et par gaver og levere inn til Asylmottaket, Alternativ jul eller til Megafonselgerne. Men her er det tiden og lommeboken som setter føringer :)

Når det kommer til venninner har vi bestemt at vi, feks i klubben, trekker et navn hver og kjøper kun gave til den personen. Her kjøper vi ikke til noen barn! Så har jeg et par venninner utenom hvor jeg kjøper til enten den voksne eller barna, men her vi enige om hva som er kotumen og går ikke helt berserk med Visakortet liksom. Noen år har jeg laget små ting til dem vi ikke kjøper gaver til, men i år ser det ut som om tiden ikke strekker til. Jeg tror slike gaver varmer/gleder mer enn en "kjøpegave".


Jeg har feks en "gammel tante" som ble svært glad for å få en kakeboks med litt forskjellig av min julebakst, en gave som koster meg ca 20 kr til en boks og 5 minutter i bilen.
Men som resulterer i at jeg faktisk tar meg sammen til å besøke min tante OG de får litt hjemmebakt i hus til jul :)

Har du en gammel tante som du aldri får besøkt? I så fall fikk du nettopp et fint tips til hvordan du kan spre litt førjulsglede :D

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar