onsdag 2. januar 2013

Å kunne hjelpe...

Hver gang jeg ser eller leser nyheter får jeg vondt inni meg over å se at folk rundt i verden har det så ubeskrivelig kjipt og vanskelig. Er det ikke krig eller sult er det generell fattigdom. Noen land og katastrofer når nyhetsbildet og de store hjelpeorganisasjonene trår til umiddelbart! De rører hjertene våre, og vi åpner lommebøkene våre. Slik virker vi! vi gjør det vi kan, hjelper slik vi kan, vi føler oss litt bedre og så letter det så beleilig på samvittigheten vår...
(Vi har så skammelig mye at det skulle bare mangle om ikke vi kunne hjelpe andre..)

I Bulgaria feks lever 49 % av befolkningen under fattigdomsgrensen. HALVE befolkningen i et helt land!! Da viser det viktigheten av bidrag i form av pengedonasjoner og ikke minst at vi fortsetter å sende nedover brukte klær og utstyr til skoler og barnehjem.

Et annet eksempel er Zimbabwe, hvor 1 million barn er foreldreløse, (av en befolkning på 12 millioner),i stor grad som følge av foreldre som har hatt HIV/Aids og har dødd som følge av dette. Da kom jeg over Rudos hjem.

En liten organisasjon (faktisk bor de i Bergen, de som har startet den) som bygger opp et lite hjem, som vil følge 8 barn på deres reise frem mot selvstendig voksenliv. Gi dem "tanter" som bor med dem, sørger for mat, leksehjelp og, sist men ikke minst, kjærlighet og støtte. Slike prosjekter har jeg troen på! Prosjekter som endrer livet for noen, og ved å gjøre det endres livet for alle dem som krysser deres vei! Jeg har også troen på at små organisasjoner, drevet av frivillighet og kjærlighet kan nå langt og hjelpe mange! Men da trenger de oss som støttespillere. Intet vondt om større organisasjoner og deres hjelp (Både røde kors og luftambulansen er mine faste mottakere) men skal du tenke litt nytt i år, så let frem en liten ildsjel som trenger litt ekstra hjelp. Jeg har valgt Rudos hjem som mitt "nye" for det det nye året!

1 kommentar:

  1. Så bra! Det er så mange gode prosjekter rundt omkring, og man kan jo ikke bidra overalt. Flott at du skriver om dette:)

    SvarSlett