fredag 5. mars 2010

Boktyven


Jeg kjøpte meg selv en gave til morsdagen, en bok som snakket litt til meg allerede fra hyllen i butikken. Da jeg tenkte med om hadde jeg vel hørt om den flere ganger, men jeg har liksom ikke hatt tid til å lese det siste året. Det er rart med det, for putselig har jeg hatt tid til det igjen, jeg trengte bare noe som fanget meg tilstrekkelig :) Boktyven er den første romanen av Markus Zusak som er oversatt til norsk, men forhåpentligvis ikke den siste.
Allerede på bokomslaget var jeg fanget, og vekslingen mellom fortellerne i tillegg til en vakker, grusom, trist og glad historie, sørget for at jeg aldri helt ville legge fra meg boken. Boken følger først og fremst 9 år gamle jødiske Liesel, plassert i fosterpleie i 1939 og livet i Himmelgaten med slåssing, musikk, fotball, kjærlighet til ord og mennesker, frykt og vennskap. Dernest handler den om døden, livet og på et finurlig vis krigstiden. Enough said! Go read!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar