tirsdag 1. juni 2010

Sommer


Det er sommer i Bergen!
Jeg tør godt å si:
Endelig!
Den er kommet for å bli!
(et impuslivt minidikt er aldri å forakte, sommersdagen...)

Ingen steder i hele den videste verden, er mer takknemlig enn Bergen i solskinn! Det er ikke engang bare noe jeg sier, jeg er sikker på at det er et faktum!
Overalt i hele byen sitter/står/ligger det mennesker og bare nyter tilværelsen. (Inkludert Mattias og meg, som en sjelden gang sniker oss over broen for å se litt på verden og leke småurbane...)

Se bare hvor kreative folk kan være! Midt på en
parkeringsplass, midt imellom 2 hovedveier og en byggeplass, der har noen optimistiske sjeler laget seg en helt privat ministrand!

Ikke bare har de fluktstoler og parasoll, i tillegg har de faktisk hentet sand til å legge under seg!
Det er kort og godt fantastisk!

Sommeren inneholder så mange små gleder.

De tingene jeg har savnet i løpet av vinteren er helst de små tingene. Is i solen, jordbær, tusle målløst rundt og bare være til, ligge i gresset og bare være varm, bruke solbriller hele tiden...

Kan det finnes noe bedre enn å gå med bare tær i gresset (full i gnagsår etter den første lange gåturen med nye sandaler).

Med utsikt til streikevakter, blomster og fuglene som kretser over hodene våre?
Enkelte dager er skapt kun for å nytes, dette var en av dem :)

Da minnes jeg et vers min farfar ofte siterte, av Per Sivle. Jeg husker det ikke rett, og det står ikke i Sivle boken min, så jeg tar det, fritt tilpasset hukommelsen min:

Idag!
I dag gjer eg ikkje eit slag
Eg skal liggja i graset og sjå
på lerka som flyg høgt i det blå

Det er jo nesten det vi har gjort jo :)

2 kommentarer:

  1. Ha, ha, den ministranda var jo genial! Jeg var i Bergen i midten av april, syntes nesten sommeren var kommet allerede da. Det tøt ut folk som slanga seg på plenene osv. Takk for besøk og kommentar inne hos meg, alltid stas med nye mennesker.

    SvarSlett
  2. Ja, jeg tenker alltid at bergensere er spesielt raskt ute og nyter solen i diverse parker, nok fordi det kan gå litt tid mellom hver solskinnsdag? he he :) Selv takk !

    SvarSlett