søndag 11. mars 2012

Naturfarge

I god "gjenbruksånd" (Jamnfør gårsdagens innlegg), er jeg også en tilhenger av å fikse gamle ting, bruke opp igjen stoffer, og gi slitte ting nytt liv.

Jeg har jo evig mye ull til begge ungene mine, og (ulogisk nok) har jeg en god del naturhvitt ull til begge to. Etter litt bruk er de bare ikke så hvite mer....

Gulpeflekker, matflekker, maling osv - kort og godt "barnebruk" av tøy, setter tydelige spor.

Da er det gøy å prøve å farge det selv, og da foretrekker jeg naturfarger.
Jeg har gjort det en gang før, da med skall av rødløk, og ville nå prøve noe annet.

Tross ulike "råvarer" er prinsippet i fargingen det samme:

kok opp vann med det du ønsker at ullet skal tafarge av, la det koke en stund, ta ut "fargekilden".
(det kan være teposer, løkskall eller rødbeter) slukk platen og legg ullet oppi.

I dag har jeg forsøkt meg på farging vha. lipton teposer (med litt edikk og salt i vannet - da skal visstnok fargen holde lengre?)

Det resultatet ble litt dus brunt, og egentlig ganske fint synes jeg.

Etterpå forsøkte jeg meg på å koke opp ren rødbetelake og legge en body oppi, men da hadde jeg ikke nok væske til å gi ordentlig farge til hele bodyen, så her ble resultatet litt skjoldete. Jeg tror at det ville blitt en nydelig rosafarge med nok lake, så jeg gir meg ikke på det forsøket...

(Jeg hadde kun ca et halvt glass), så her må jeg nok på butikken i morgen og kjøpe et par glass med rødbeter slik at jeg får farget den opp igjen. Men man lærer jo så lenge man lever ;)

Ps. har du en god oppskrift på rødbetesalat, så "pass it on" jeg får jo snart en haug med
rødbeter til overs....

4 kommentarer:

  1. Så flink du er! Jeg likte veldig godt te - bodyen. Hvor mange poser brukte du? har en haug med flekkete bodyer i hus...

    -Katrine

    SvarSlett
  2. Har du prøvd rå rødbeter? Altså koke dem, og så bruke det fargede vannet...Tror det gir ganske god farge også! Noen ide til hva som kan gi en fin grønnfarge?

    SvarSlett
  3. He he, brukte vel en 8-10 teposer. Fin grønnfarge? følg linken i innlegget mitt til hvordan det blir av rødløkskall :) Det ble fin grønn synes jeg :)

    SvarSlett
    Svar
    1. Denne kommentaren har blitt fjernet av en bloggadministrator.

      Slett