torsdag 30. desember 2010

Takk for i år :)


Et år nærmer seg slutten, og da faller det tanker gjennom hodet mitt.

Minner om hva som skjedde dette året, i mitt liv og i samfunnets...

Mitt liv har dreid seg om familie, venner og nytt hus. I tillegg har det innebært et jobbskifte, som også er et karriereskifte, noe som blir spennende å fortsette med i det nye året.

Vi fikk også tid til en ferietur sammen med alle mine søsken og nieser/nevøer, en minnerik opplevelse. Flere nære venninner har fått nydelige jentebabyer, som jeg gleder meg til å følge fremover.
Ricco og meg fikk endelig tatt oss en forsinket bryllupsreise, og fikk tilbringt kvalitetstid sammen i London :)

Et kort resyme av året som nå ligger bak oss her i Skogveien:

Morspermisjonen tok slutt og Mattias startet i barnehage.
Mattias lærte og finne ut av hvordan tv/telefon/data fungerer.
Vi fikk laget uteplass og innredet et hjem.
Mattias lærte: å krype, gå, spise, bade, falle, tegne, hoppe, male, snakke, leke i snøen, "blåse" på maten, hjelpe og lage mat og tulle seg.

Ellers i verden skjedde det ting vi i en travel hverdag hurtig "glemmer".

Året 2010 startet med en grufull jordskjelvtragedie på Haiti, etterfulgt av nok et grusomt skjelv i Chile, bare en måned etterpå. Vulkanutbruddet fra Eyjafjallajökul på Island førte med seg et langvarig flykaos. Oljeplattformen "Deepwater Horizon" eksploderte og sank i Mexicogulfen og forårsaket det største oljeutslippet i USAs historie. Uerstattelige malerier for 800 millioner kr ble stjålet fra Museet for moderne kunst i Paris.
Mindre (?) tragisk var det at den mye omtalte Bybanen i Bergen endelig startet :)

Wikileaks publiserte 92000 hemmelighetsstemplede dokumenter om NATOs krigføring i Afghanistan.
For musikkelskere som meg står festivaltragedien, Love Parade, i Tyskland som et mareritt, altfor tett på...

33 menn var innesperret i en gruve i Chile i to måneder, og en hel verden holdt pusten mens de en etter en ble reddet ut :D

Vi glemmer nok ikke med det første at Liu Xiaobo ble tildelt fredsprisen og reaksjonene dette vakte i Kina... Eller boken Gelius utgav: Sex i bibelen. Det var jo interressant men det som var mer gledelig var da Burmas opposisjonsleder Aung San Suu Kyi ble satt fri etter 15 års husarrest.

En av de siste alvorlige hendelsene i år var litt nærmere oss, og desto mer skremmende.
Terroren er kommet tettere på etter selvmordsbomben i Stockholm. Plutselig er den frykten vi ser (på fjernsynet) at mennesker leve med daglig rett utenfor vår egen gatedør... Det kan være en liten tankevekker for de fleste kanskje?

Nå var jeg ikke riktig fysisk tilstede (og, i de fleste tilfeller: takk og pris for det!) når noen av de nevnte begivenhetene fant sted, så årets bildekavalkade er fra vårt år :)

Jeg vil ønske alle et riktig godt nyttår,
og jeg håper for oss alle at året 2011 vil bli enda bedre,
for alle,
enn 2010 har vært!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar