onsdag 23. september 2009

Hjemme med mitt eget barn!

Det debatteres for fullt om kontantstøtten skal videreføres, økes eller fjernes. Flertallspartiet på Stortinget ønsker å beholde den for ett-åringer men fjerne den for to-åringer. Diverse andre partier splittes i meningene sine og går fra å fjerne (eks. SV) til å øke den (eks. Krf).
Jeg mener summen er for lav til å gi "folk flest" en reell mulighet til å bli hjemme med egne barn på fulltid, men at den samtidig per dags dato i det minste gir en mulighet for at foreldre kan velge sine barn i noe grad.

For meg fungerer den godt nok til at jeg kan, og vil, bli hjemme på halv tid med Mattias og kun ha ham i barnehage 2 dager i uken, når den tiden kommer. Det viktigste for meg er at jeg får valget selv. Med dagens regjeringssammensetning ser det dog ikke veldig positivt ut, så jeg velger å følge Norsk kvinne og familieforbund og delta på underskriftskampanjen. Noe jeg håper du også vil gjøre dersom dette er en sak som opptar deg. Fortsatt fin dag :)

4 kommentarer:

  1. Hmmmm ja... he he jeg er enig, men mener at hvis vi skal beholde kontantstøtten så må den økes og reglene endres.. det må være reellt alternativ. man bør ikke kunne heve full kontantstøtte,være i full jobb og ha dagmamma..

    SvarSlett
  2. At noen unngår reglene ved å ha dagmamma bør ikke ha lov å ødelegge for oss andre? Men, ja enig i at heving av satsene gjør det mer reellt. Det hadde vært saker det :)

    SvarSlett
  3. nei ikke ødelegge=:) men endre reglene.. det er faktisk ingen regel som sier at det ikke er lov og ha dagmamma og motta kontantstøtte. du mister bare kontantstøtten hvis barnet har plass i barnehage som mottar kommunal støtte. dva at du kan være i full jobb og få dekket dagmamma av staten...

    SvarSlett
  4. Ja, reglene er litt slappe, men i og med at mange bruker "svarte" dagmammaer, så er det vanskelig å få kontrollert helt allikevel. Jaja, jeg håper bare at ikke kontantstøtten forsvinner. For jeg vil i vert fall ha Mattias i barnehage, men kun 2 dager i uken :)

    SvarSlett