søndag 13. september 2009

Drømmehuset 1


I vinter fikk vi kjøpt en tomt i Skogveien, og startet prosjektet: "vårt drømmehus innenfor rimelighetens grenser".
Dvs. vi har noen klare tanker og krav, men i siste enden så er det økonomien som setter grensene, slik som jeg tror de aller fleste har det...
Nå er vi midt i husprosjektet vårt, med alle de avgjørelsene vi må ta! Vi har bladd i et utall forskjellige kataloger, gått oss vill i prislister og googlet etter tips og ideer det siste halvåret.
I begynnelsen gikk alt så kjapt og greit... Vi fikk tegnet et hus vi alle likte, ble enige om hvem som skulle bo hvor (det er en tomannsbolig), tegnet planløsning om slik at bo-delene er ulike og passer perfekt til hver vår familie. Deretter startet prosessen med å velge dører, vinduer, sprosser, taksten og trapp og alle andre ting jeg glemmer i farten!

Da syntes vi egentlig at vi hadde vært veldig flinke og var godt på vei... Men så gikk det ikke lenge før vi plutselig måtte bestemme oss for varmekilde, kjøkkenløsning, baderomsinnredning osv.
Nå er det ca en måned til vi starter på egeninnsatsen, og innen da skal vi ha bestemt alle detaljer.
Det er denne prossessen som blir virkelig gøy! Huset er snart ferdig kledd, taket nærmer seg tett, det er lagt vannbåren varme i gulvet, og tømreren starter på det innvendige arbeidet.
Først nå får vi virkelig sett formen på alt, proporsjonene, og da er det nok enklere å forestille seg rommene ferdig tapetsert og møblert. Vi vil jo gjerne at huset, i det minste etasjene, skal henge sammen stil og fargemessig, men vi har hatt litt problemer med å klare å konkretisere de tankene vi har ut i tapeter og maling. For å si det sånn, jeg har bodd i leiligheten min i 3,5 år og vært misfornøyd med fargen på veggene på kjøkkenet uten at jeg har gjort noe med det... Derfor er det nødt til å bli bra første gang! Så nå krysser vi fingre for at alt går etter planen, og hvis du har noen gode ideer til meg, så kom med de FØR jeg er ferdig:)

2 kommentarer:

  1. Hehe.. det du skriver kjenner jeg meg veldig godt igjen i... Er utrolig mange valg en må ta når en bygger hus! Kjøkken , bad, fliser, gulv, dører osv.. Vi har "safet" ganske mye med å velge hvitt på alle vegger, og eik på nesten alle gulv, slik at huset skal henge sammen, sånn noenlunde hvertfall. Jeg synes det er greit å begynne m hvite vegger, og så heller se det an hvor det passer med tapet og malt vegger og sånn.. bo seg litt inn i huset.. Nå har vi kommet oss vel inn i huset.. men det gjenstår litt smått her og der enda.. Og ganske mye utvendig.. men det arbeidet får vi ta opp igjen til våren.. plen, busker, pynt og dill dall og sånn.. Dere må no ha lykke til videre ;-) og husk, veien blir til mens man går:-)

    SvarSlett
  2. Ja det blir nok mye sånn vi ender opp med også. Kjøpe en safe hvitnyanse og bruke på store deler av rommene i hvert fall.

    SvarSlett