søndag 6. september 2009

Mer om basale behov?

Vi har styrt en del med at småtten ikke har villet sove på dagtid samt at han har vært ekstremt oppmerksomhetssyk etter å ha blitt overstimulert av besteforeldre i ukesvis. Det har vært mye gråt og timer med byssing og overtrøtte mennesker de siste dagene. Både småtten og foreldrene blir utslitt av sånt.
De siste dagene har jeg rett og slett gått med bæresjalet inne noen timer om dagen.
I utgangspunktet tok jeg det på for å i det hele tatt få gjort noe. Mattias hang da lykkelig fast på meg og så frem på verden, mens støvet ble tørket og gulvene vasket, blid og fornøyd. Det eneste som her må sies er at det er blytungt å jobbe i gulvhøyde med 8 ekstra kilo festet til kroppen, så jeg plasserte bøtten oppe på en kiste, la den oppvridde kluten oppe på peisen og festet den på moppen. Da ble det perfekt arbeidshøyde gitt.
Som det beste av alt: Etter en runde med husarbeide var jo Mattias blitt småsøvnig, og ble pent lagt i sengen sin, hvor han lukket øynene, la bamsen over hodet og sovnet av seg selv uten noe mere dikkedarier!
Jeg mener at det er ekstremt viktig at han lærer å sovne av seg selv, og er i utgangspunktet motstander av å bysse i søvn, men her blir han kun båret og får kroppskontakt en god stund FØR han sovner. Han får stillet behovet sitt for kos og nærkontakt og derfor er det lett for han å sovne av seg selv?
Hva vet jeg! Jeg vet at resultatet av å bruke sjalet var at han sovnet og da er jeg fornøyd :) En baby som er mett, uthvilt og får nok kos er en lykkelig baby, det er strengt tatt kun det som kreves for å gi moren også en fin dag!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar