tirsdag 15. september 2009

Fokus på foreldreundervisning

Som hjemmeværende får jeg jaggu sett God Morgen Norge! I dag var det to spennende gjester i studio. En av dem var nærmest et geni, den andre en dyslektiker som ikke ble diagnostisert før hun var voksen, og derfor ikke lærte å lese og skrive før hun var i midten av tredveårene! Tidligere har jeg nevnt at jeg opplever foreldre skyver et større og større ansvar over på lærerne og skolen. Da blir jeg glad når jeg kommer over nettsider som hjernefabrikken Her tilbys undervisning og kurs til foreldre som har barn med lærevansker eller "bare" ønsker inspirasjon og hjelp til å støtte opp om sine barns intellektuelle utvikling.
Jeg har selv truffet mange barn og unge, både privat og gjennom arbeid, som har hatt så store læreproblemer og konsentrasjonsvansker at det nærmest er invaliderende. I den alminnelige skolen blir slike barn ofte tapere. Dersom foreldrene selv kommer på banen, og jobber sammen med skolen for å hjelpe sine barn, kan resultatet ofte bli betydelig bedre. Spesielt tenker jeg da på ringvirkningene. Barn som ikke har utbytte av undervisningen tendenserer i første omgang til å forstyrre medelever, og på lengre sikt til å få problemer med utagerende oppførsel og i tenårene ses ofte en rusproblematikk. Derfor er det i aller høyeste grad et samfunnsproblem som skolen MÅ jobbe med, men jeg finner en trøst i at det også er mye man kan gjøre selv. Det tyngste for en forelder må vel strengt tatt være å stå maktesløs å se på et barn som ikke har det godt?! Nettsiden har i tillegg et fokus på hjernetrim som forebygging mot demens. Noe som kanskje kan motivere oss til å fortsette å lære nye ting selvom vi er voksne? Det virker i hvert fall motiverende på meg :)

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar