torsdag 10. september 2009

Min borgerplikt

Jeg må ærlig innrømme at i år nok er første året jeg virkelig har prøvd å følge med i valgdebattene. Utover det har jeg deltatt i diverse valgtester, for å se hvem som støtter det jeg selv har kommet frem til at det er riktig for meg å stemme for å oppnå.
Men det er vanskelig! Det er en stor uting i norsk politikk, ja formodentlig i all verdens politikk, at de menneskene som er folkevalgte, tilsynelatende er mest opptatt av å fortelle hva de andre folkevalgte har gjort og i fremtiden kommer til å gjøre feil.
Nå har Bergens Tidende startet med det de kaller "faktasjekk" i et forsøk på å hjelpe oss til å se hva som er korrekte uttalelser og hva som "bare er blitt tolket og vridd i den retningen det passet vedkommende parti".
Jeg vil kjapt gi 2 eksempler tatt fra faktasjekk.no: Stoltenberg uttalte at "Klimagassutslippene går ned". Da støttet han seg med at de i de siste 2 årene hadde gått litt ned, men unnlot å si at utslippene økte de to foregående årene... Tilsammen? Økning i løpet av perioden.
Dette er nesten "tilgivelig" siden tallene han presenterer er korrekt, han starter bare feil sted... Samtidig, hvordan skal vi kunne stole på at ikke alt presenteres slik?
Per Sandberg derimot kommer med en uttalelse som er så klart oppspinn at det er utilgivelig, nemlig: "Alle overfallsvoldtekter de siste tre årene begås av ikke-vestlige innvandrere."
Når politikere, presterer å slenge ut slike utsagn, som om det er et faktum bekymrer jeg meg stort for graden av selvstendig tenking som foregår i hodet på de velgerne som tror på utsagnet. Samtidig er det pokker ikke enkelt. Politikk er full krig, det kjempes med nebb og klør og alt er tillatt! Det kan virke som om det gjøres mer komplisert enn det er for å sikre at vi som velgere mister tråden, blir forvirret og til syvende og sist godtar at de folkevalgte på Stortinget er mer opptatte av å være uenige enn å jobbe for at vi skal få et enda bedre land å bo i. At de mister respekten hos velgermassen samtidig det tar de ikke så tungt. Kanskje det har sammenheng med at de vet hvor få av oss som virkelig følger med? Kan det ha sammenheng med at vi husker så kort? Hva vet jeg?! Jeg har som sagt lyttet, lest og følt i år, levert min stemme på Kundetorget, og da er det ikke mer jeg kan gjøre i denne omgang, eller?


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar