tirsdag 8. september 2009

Høst

På mange måter ser jeg på meg selv som et desidert sommermenneske. Jeg elsker sol og varme og blir i godt humør bare jeg tenker på ting som feks. å ligge i solen med en god bok, gå på festival, grille med gode venner, gå på strand og bade, for å ikke snakke om å spille crocket, volley, båttur og utepils. For det er jo det vi gjør på om sommeren.
Eller? Ja, i løpet av sommeren har jeg gjort de fleste av disse tingene, men kun en gang eller to på de 3 (!?) månedene sommeren liksom varer. Flesteparten av dagene har det strengt tatt vært surt og nesten kaldt ute, og vi har skullet finne på ting å gjøre inne i stedetfor... Men da blir det liksom ikke helt det samme.. Så til tross for at det var kaldt satt vi standhaftige ute på terrassen og grillet og tok en kald øl, med tepper og jakker på så gikk det jo fint. I hvert fall en stund utpå kvelden før vi hutrende trakk oss inn i stuen, laget en kanne kaffe og tok teppene med inn i sofaen.

På mange måter liker jeg vel derfor høsten bedre. Ikke fordi at det er noe gøyere vær, men når kalenderen sier at det er høst er jeg innstillt på å skulle kose meg med inne-ting. Da er det bare kos å ligge på sofaen med en god bok og varm te, med fyr i peisen og et snes stearinlys tent. Det er god tid til å gå på trening, sette bilder i album, strikke noe til babyen, rydde i skapene og ligge på sofaen med mannen min.
Finnes det noe hyggeligere enn å invitere noen gode venner på middag, et glass vin eller en omgang Settlers i høstmørket?
Man kan si mange ting om været og årstider, men høsten den svikter aldri! Vi har sjelden snø om vinteren, våren og sommeren varer alt for kort, men høsten kommer alltid! Vi kan stole på at vi i de neste månedene får masse dager med kuling og sidelengs regn. Vi skal få brukt for både støvler og regntøy, og så blir vi så evige takknemlige de dagene det er opplett og noenlunde vindstille. Ja, jeg vil nesten hevde at vi får mer glede ut av en vakker høstdag enn en sommerdag, for den detter så overraskende men høyst fortjent ned i fanget vårt! En slik dag blir bedre utnyttet enn sommerdagen, det er liksom som om vi forventer flere sjanser om sommeren, og griper de få sjansene som kommer om høsten.
Nå vil jeg gripe den sjansen som en skikkelig grå og trist dag byr på. Jeg vil drikke masse te, tenne alle stearinlysene og fyre i peisen, før jeg legger meg på gulvet og leker med gullungen min:)

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar